Tuesday, July 3, 2012

Tasik PINK !

Hai..hehe terrajin update cite today ! =)

Tetiba nak share pasal tasik pink. Yela biasa kite tengok tasik kite air kaler atau laut kebiruan dan kehijauan je kan atau airnye jernih je kan beralun tenang dan sesekali berkocak.. Hmmm. Penah dengar tasik pink? of course la penah sebab baru je sebut ni kan :p tapi untuk yang pertama kali la kan..


Tasik Pink atau dikenali sebagai Tasik Retba terletak di utara semenanjung Bab Vert Senegal iaitu di utara timur Dakar.Ia dinamakan sedemikian kerana airnya yang berwarna merah jambu.Fenomena ini disebabkan oleh kombinasi sejenis bakteria iaitu Cyanobacteria yang terdapat di dalam air dengan kepekatan kristal garam yang tinggi.
 Warna ini jelas kelihatan semasa musim kering. Tasik juga dikenali untuk kandungan garam yang tinggi, seperti Laut Mati, dan ini membolehkan orang ramai untuk terapung dengan mudah.



Sesetengah bakteria ini boleh memudaratkan kerana berkemampuan mengeluarkan sejenis toksin yang dikenali dengan cynotoxin. Ia akan mengakibatkan kulit manusia mahupun haiwan mengelupas dengan teruk. Oleh sebab demikian, masyarakat di sekitar Tasik Retba melumurkan badan mereka dengan minyak kacang Shea. Minyak kacang Shea mampu menangkis toksin yang dikeluarkan oleh Cyanobacteria.



 Nah...Lihat pula keagungan ciptaaNya...
Mungkin tak pernah terfikir dek akal fikiran yang cetek ini ada tasik berwarna merah jambu atau lebih mesra dengan panggilan pink..


Hamek korang tengok ni macam air susu dutch lady plak kan.. pink comel sweet gitu ;p Tasik yang berwarna merah jambu ini mampu kelihatan jelas warna merah jambunya apabila menjelang musim kemarau. Sepertimana Laut Mati, ia boleh mengapungkan manusia kerana kandungan garamnya yang tinggi. Dianggarkan bahawa terdapat 380 gram garam untuk 1 liter air. Ia bersamaan 15 camca garam untuk segelas minuman.!


Sekali pandang suasanna di sana, seperti macam laut pula. Tapi menurut sumber ia adalah sebuah kawasan tasik yang dikenali sebagai Tasik Retba yang terletak di Senegal, Afrika Barat. Satu fenomena seperti ada peristiwa berdarah yang sedang berlaku di sana.
sumber google =)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... free counters